Lihat contoh di bawah...kenapa ini berlaku?

Adakah pelajar tersebut tidak faham soalan? Mungkin, sebab soalan tersebut dalam bahasa inggeris lalu menyukarkan pelajar tersebut untuk memahami soalan tersebut. Kerana pelajar tersebut lemah dalam bahasa inggeris (kebanyakkannya pelajar luar bandar/pedalaman)..

Jadi apa perlu di buat? Mantapkan atau perkasakan penguasaan pelajar tersebut dengan ilmu bahasa inggeris dahulu melalui subjek bahasa inggeris..

Atau mungkin pelajar tersebut faham soalan tersebut..tetapi masih tidak mampu untuk menjawabnya. Kenapa? sebab semasa dalam kelas cikgu menerangkan langkah-langkah penyelesaian dalam bahasa inggeris menyebabkan dia langsung tidak faham apa-apa..tambahan pula kalau penerangan guru pun tersangkut-sangkut kerana telalu hendak mem 'b.i' kan ayat...

Jadi siapa yang rugi? Tentulah pelajar tersebut..sebab? Sudahlah bahasa inggeris lemah lalu tidak ada apa-apa program peningkatan penguasaan bahasa inggeris, di tambah pula belajar sains, fizik dll dalam bahasa inggeris..bahasa inggeris entah ke mana, ilmu sains entah ke mana..jadilah seperti gambar di bawah ini pula!

Pernah tak kajian mengenai ppsmi melibatkan para guru dan pelajar? Agak-agak kalau guru dan pelajar menjadi responden apa keputusannya...

Comments (4)