Mulai 1 Jan tahun depan pengguna kenderaan persendirian Kelas 1 yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan dan Lebuhraya Elite dari 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menerima diskaun tol sebanyak 10 peratus untuk tempoh dua tahun .

Diskaun 20 peratus turut diberikan kepada pengguna kenderaan Kelas 1 yang menggunakan lebuh raya dari 12 tengah malam hingga 7 pagi pada hari perayaan Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas, juga untuk tempoh dua tahun juga berkuatkuasa tahun depan.

Ulasan penulis:
1. Ini adalah satu pelan yang boleh meningkatkan kadar kemalangan dilebuhraya pada waktu malam. Sebabnya pengguna-pengguna lebuhraya kemungkinan besar akan meningkat pada waktu yang disebutkan diatas (12 tengah malam - 7 pagi) semata-mata ingin mendapatkan "diskaun" yang tak seberapa dari pihak PLUS (dalam keadaan ekonomi meleset, rakyat akan melakukan apa saja untuk mengurangkan kos perbelanjaan).

2. Berapa pula statistik kes melanggar had laju yang akan dicatatkan di ke dua2 lebuhraya PLUS dan ELITE selepas ini? Yer la..tak mustahil ada pemandu yang akan memandu kenderaan melebihi had laju yang ditetapkan kerana mengejar waktu diskaun. Kejadian ini akan berlaku pada waktu pagi sebab masing-masing memecut laju untuk tiba dekat tol supaya tak terlepas pukul 7.oo pagi seperti mengejar 'punch card'. Maka kejadia 'jam' akan menjadi lebih teruk lagi.

3. Jam 12 tengah malam hingga 7 pagi bukanlah waktu yang baik dan sesuai untuk pemanduan jarak jauh...berbagai bahaya menanti di lebuhraya pada waktu itu. Banyak kes-kes kemalangan, rompakan dan berbagai jenayah lebuhraya sering dilaporkan berlaku pada waktu tersebut. Waktu sambutan hari raya contohnya diskaun 20% diberi..tapi boleh menyebabkan kejadian no 1 di atas. (baca semula..hehehe)

Sepatutnya tidak perlulah diberi diskaun, kurangkan terus kadar tol tanpa mengira waktu siang atau malam. Itupun kalau nak laa...ataupun kalau nak berdiskaun juga, berilah pada waktu orang ramai hendak pergi kerja (6.00-9.00 pagi) dan pulang dari kerja (4.00-7.00 malam). Pada waktu begini lah ramai sekali pemandu kenderaan yang berada di jalan raya. Khususnya di bandar2..

Comments (0)