Kalau baca tajuk di atas memang nampak kasar. Sebab semua orang tahu babi ni sangat sensitif untuk orang Melayu dan Islam khasnya..semuanya gara-gara TV3 pada malam Khamis 19.11.08 yang menyiarkan berita mengenai rancangan penternakan babi moden di Bukit Selambau, Kedah. Berita yang aku agak kurang lengkap ini dan menjadi tajuk utama berita menyatakan seolah-olah kerajaan negeri sekarang telah bersetuju untuk membangunkan penternakan ladang babi moden di situ. (Rujuk berita tv3 di sini)

Sebenarnya mengikut Utusan Online Kerajaan negeri hanya akan membuka ladang babi moden secara berpusat di kawasan tersebut jika ianya tidak mendapat bantahan daripada penduduk tempatan. Kerajaan negeri dalam jawapan bertulis pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 yang dikeluarkan hari ini memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember tahun lalu (sebelum PRU12).

Jawapan bertulis kerajaan negeri itu sebagai menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bakar Bata, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md. Hanipah yang bertanyakan sama ada kerajaan negeri mempunyai perancangan untuk membuka ladang bagi menternak babi secara komersial bagi menampung keperluan masyarakat bukan Islam di negeri Kedah dan Pulau Pinang yang asalnya telah diluluskan pada 4 Disenber 2008.

Jadi di sini nampaknya tv3 jelas tidak menyiarkan sepenuhnya isu itu. Secara ringkas kerajaan lama dah lulus, tup2 bulan March kalah, kerajaan baru ambil alih, bila sidang DUN ADUN bertanya tentang perkara (penternakan babi) yang diluluskan, nak terus ke tak? Kerajaan baru kata tengok penduduk kalau bantah tak payah, kalau tak bantah kita buat..sebab dah diluluskan. MB mesti tahu penduduk mesti bantah..so mesti tak jadi punya ladang tu.

Comments (2)

On November 20, 2008 at 8:25 PM , Anonymous said...

pasaipa TV3 buat mcm tu? CEO tv3 nak ligan title Tan Sri pulak, kot2 lepas ni bergelar Tan Sri Farid Ridzuan.

 
On November 26, 2008 at 1:17 PM , Anonymous said...

ya la.....dah dpt datuk seri.....so dgn isu babi dpt tan sri.....jadi lah tan sri babi...sbb buat isu babi....