Masa sekolah tadika..
Cikgu : Amri, awak ada berapa beradik?
Amri : Tiga, cikgu
Cikgu : Awak yg paling tua?
Amri : Tak. Atuk saya... .

Masa sekolah rendah..
Suatu hari, Amri ponteng sekolah. Dia telefon guru kelasnya dan menyamar sebagai ibunya.
Amri : Hello, adakah itu Cikgu Aminah binti Ali, guru kelas tahun 6 hijau?
Cikgu : Ya, saya.
Amri : Cikgu, hari ini Amri tidak dapat hadir ke sekolah kerana sakit.
Cikgu : Ok...ok..., er...boleh saya tahu siape yang sedang bercakap?
Amri : Emak saya...

Masa sekolah menengah..
Suatu hari seorang ibu hairan apabila anaknya pulang awal dari sekolah tidak seperti biasa
Ibu : "Amri kenapa kamu pulang awal hari ini sedangkan jam baru pukul 10.00 pagi.."
Amri : "oo.. tadi Amri boleh jawab soalan Cikgu Aminah dengan tepat..lalu disuruh pulang... "
Ibu : "Oooo... bagus.. pandai anak ibu... apa soalan dari cikgu kamu itu?"
Amri : "Cikgu tanya... SIAPA YANG MEMBALING KASUT KE MUKA CIKGU ?

Bila dah habis SPM..
Cikgu Aminah bertanyakan pada Amri pada hari keputusan peperiksaan SPM keluar.
Cikgu : Tahniah, kerana mendapat keputusan cemerlang!
Amri : Terima kasih cikgu.
Cikgu : Saya tahu, kamu telah buat yang terbaik untuk peperiksaan kamu. Jadi apa rancangan kamu selepas ini ?
Amri : Balik ke rumah!!

Moral: Jadi cikgu kena banyak bersabar...kerana guru adalah insan hebat yang menjalankan tugas mulia..kerana sejarah juga sudah membuktikan lahirnya seorang PM itu mahupun mana-mana pemimpin di dunia ini asalnya adalah dari seorang guru yang mengajar tulis dan baca..

Comments (0)