Selesai saja Pertandingan Robotik Peringkat Zon A (kedah/Perlis) baru-baru nie (17.9.09) semua peserta pertandingan bercuti selama seminggu kerana menyambut Hari Raya Aidilfiti...sekolah dibuka kemudiannya pada 27.9.09 iaitu pada hari Ahad..Pada hari yang sama surat panggilan ke Pertandingan Robotik Akhir Peringkat Kebangsaan difax dan pendaftaran peserta adalah pada 30.9.09 di Hotel Brisdale Kuala Lumpur. Pertandingan akan dimulakan keesokannya iaitu 1.10.2009...Fuh agak kelam kabut juga jadinya 3 hari sebelum ke KL.

Mana tidaknya, peserta pertandingan adalah dari tingkatan 3, usaha untuk menggantikan dengan pelajar tingatan 1 (Naib Johan Peringkat Zon A) ditolak oleh pihak SASBADI. Mahu tidak mahu, dengan sokongan pengetua, kaunselor dan Cikgu Zuraidah (waris salah seorang peserta) dan kesungguhan pelajar itu sendiri..cabaran SMKA dan Negeri Kedah diteruskan juga di peringkat kebangsaan ini..terima kasih semua.

Last minit juga iaitu pada Hari Selasa, JPN Kedah bagitau bas disediakan untuk ke KL..kalau tidak berkereta sendirilah lah jawabnya. Negeri Kedah kali ini diwakili oleh 5 buah sekolah iaitu SK Taman Ria, Sungai Petani (Kategori Robot Recyling), SMK Agama Baling (Kategori Robot Planting), SM Teknik Lebuhraya Alor Setar (Kategori Robot Energizing), SMK Ibrahim (Kategori Open menengah atas dan rendah) dan SJKC Sin Kwang, Sungai Petani (Kategori Open Sek Rendah). Jumlah kontijen adalah seramai 18 orang pelajar dan 6 orang guru@mentor.

Rabu (30.9.09): Kami memulakan perjalanan 7.30 pagi dari SMKAB dan menunggu bas di PPD Kuala Muda/Yan di sana. Bas tiba pukul 9.00 pagi akhirnya..Heheh, lewat juga 30 minit. Semua peserta menaiki bas menuju ke Key Ell....

Dalam perjalanan, lebih kurang 5 kemalangan jalan raya kami jumpa. Emm, kenapa semua ini terjadi?Salah manusia ker haiwan? Dah tentulah manusia..bawak kenderaan tak berhati-hati, memecut saja..kasihan dan insaf melihat keadaan kenderaan yang terlibat. Astagfirullah...

Lebih kurang pukul 4 petang kami tiba di Hotel Brisdale, Kuala Lumpur. Selesai pendaftaran peserta dan mendapat no bilik masing2..kami sempat berehat selama 1 jam...ZZzzzzzz. Pukul 5 ada Free Trial and Practise Session. Latihan singkat selama 2 jam berakhir pukul 7 malam..makan dan balik bilik lah...Pukul 8.30 malam taklimat ringkas oleh pihak MOE dan SASBADI untuk semua mentor...peserta berada dalam bilik. Hmm agaknya budak2 ni study kut..nampak tadi dok kilik buku saja...bagus2..

Hari 2 (1.10.09): Kami bangun seawal 6 pagi, bersiap, sarapan dan seterusnya ke bas yang di parking di tepi jalan TAR. Susah nak parking bas sini..sesak! Kami semua ke Pusat Sains Negara dan tiba lebih kurang pukul 7.45 pagi..Sunyi sepi saja...hmm awal kami sampai rupanya. Semangat lebihhh..hehe.

Pertandingan berlangsung bermula jam 9.00 pagi sehingga jam 1.00 tengah hari. Selepas makan, solat pertandingan bersambung semula pukul 2.00 petang sehingga jam 3.30 petang. Selesai pertandingan majlis penyampaian hadiah berlangsng selepas ketibaan Pengarah pelajaran Malaysia, Dato' Haji Alimuddin Bin Haji Mohd Dom..Tahniah kepada semua pemenang, Kedah bagaimana?

Alhamdulillah walaupun tak naik pordium kali ni, tapi Kedah tak pulang sia-sia apabila meraih tempat ke-5 dan 6 untuk Kategori Open Sek Menengah melalui SMK Ibrahim, tempat ke-8 Kategori Robot Energizing melalui SM Teknik Lebuhraya Alot Star, Tempat ke-9 Kategori Robot Planting melalui SMK Agama Baling dan tempat ke-11 Kategori Open Sek Rendah melalui SJKC Sin Kwang.. Tahniah semua..ingat ini peringkat kebangsaan. Usaha anda semua berada di peringkat ini adalah suatu pencapaian yang membanggakan semua warga Kedah. Untuk pemenang lain lihat web NRC di [sini]

Hari 3 (2.10.09): Selepas berehat semalaman pagi ini kami semua bertolak pulang ke bumi Kedah. Seawal jam 8.30 pagi kami semua sudah berada dalam bas....menuju ke utara! Menanti rutin harian seperti biasa di sekolah..esok hari Sabtu, belum tentu dapat berehat panjang..kerana ada tugasan yang perlu dibereskan. Sijil Robotik sebanyak 44 keping perlu dicetak..Haa ada lagi sijil kerja kursus 29 keping pun belum lagi dicetak!

Sewaktu artikel ini ditaip terima sms dari Ketua Warden asrama "Askm. Semua warden. Penilaian 5 bintang. Isnin-Khamis depan. Sila re-check bidang masing2. tq". Hahaha..tambah lagi kerja! Sat lagi wa mau pergi asramaaaaaaa...
Lagi gambar semasa pertandingan klik [sini]

Comments (0)