Kuching, Sarawak..nama yang indah di sebalik pelbagai keunikan yang tersimpan di sini. Dari segi nilai sejarah, masyarakatnya yang berbilang kaum, pelancongan, masakan, dan tahap kebersihan yang tinggi merupakan antara tarikan utama Bandaraya Kuching dan sekitarnya..

Minggu lepas bermula hari terakhir sekolah 28.5.09 aku bersama keluarga sempat merasai sedikit sebanyak keunikan di negeri bekas jajahan keluarga Brooke nie..seminggu di sana sehingga 4.6.09 padat dengan aktiviti pelancongan...berbekalkan motor (orang semenanjung panggil kereta), minyak petrol dan diesel, banyak juga tempat-tempat menarik yang sempat aku terjah...hehe. Jom ikuti pengalaman aku...

Hari 1: 29.5.09 (Jumaat): Sudah tidur nyenyak malam tadi setibanya di Kuching International Airport jam 10.30 malam tadi..pagi-pagi lagi selepas sarapan..lawatan pertama adalah sekitar Bandaraya Kuching..ke sarawak yang menempatkan Muzium Etnologi, Muzium Islam dan Muzium Arkeologi dan lain-lain. Dah nama muzium pastilah bahan-bahan lama yang dipamerkan..agak menarik kerana artifak-artifak, spesimen-spesimen arkeologi, tapak-tapak warisan budaya, seni kraf, barangan keagamaan yang dikaitkan dengan tradisi-tradisi dan kepercayaan masyarakat tempatan Sarawak masih terpelihara dengan baik. Dan yang paling penting masuk free..hehe



Baca seterusnya..

Tak boleh lama di situ, kat sini zohor dah awal..12 lebih dah masuk..bergegas balik untuk ke Masjid Negeri, Sarawak. Siaran langsung sembahyang jumaat biasanya di buat di sini dalam Cats FM..radio Sarawak la tu...sempat jumpa (tengok dari jauh jer), Ketua Menteri Sarawak YAB Abdul Taib Mahmud dengan rolls roiyce nya...




Waktu petang kami ke Water Front..di pesisir Sungai Sarawak, sungai yang merentasi Bandaraya Kuching dan dipenuhi dengan bangunan hotel-hotel mewah di tepinya..dan terdapat aktiviti sukan air seperti kayak..sempat juga la naik boat penambang untuk ke seberang sana, Boyan. 40 sen jer tambang boat tu..murah kan? Kat sana bolehlah menjamu selera di deretan-deretan kedai tepi sungai seperti Pak Lah Boyan dll. Menu utama-mi kolok, laksa Sarawak, mee sos tomato, sate sarawak dan macam-macam lagi..semua aku order! hehe..selepas maghrib di situ (ada 2 surau dekat-dekat di situ), kami naik boat penambang semula ke water front dan pulang....esok ke Sariken!!



Hari 2: 30.5.09 (Sabtu): Cadang awal-awal lagi nak bertolak ke Sariken, tapi terpaksa di tunda ke sebelah petang atas masalah teknikal..pukul 2.30 baru bertolak ke Sariken. Sejam perjalanan kami sampai di sana..panas sungguh bahang matahari petang tu..berpeluh jugak laa..kat sana boleh tengok macam2 barang ada..kebanyakkan barangan cenderahati, barangan rotan seperti tikar rotan, kerusi dll. Pakaian agak kurang...


Sempat juga buat tawar menawar harga tikar rotan..puas hati aku beli dua..300 lebih ada laa..7'x10'..hehe penuh ruang tamu kut. haha..beli kain telekung dan sedikit barangan ringan..senduk dll (yang ni bukan aku pilih...). Hampir 2 jam kat sana, kami nak ke Pekan Satok..ada pasar juga di sana, biasanya hari Sabtu dan Ahad saja sama macam Sariken. Singgah dulu di Gua Angin (Wind Cave)..terus ke Pekan Satok. Nak masakan melayu best, kat sini ada...hari2 buka. Bah'D Cafe..

Hari 3: 31.5.09 (Ahad): Hari ni mungkin jauh sikit perjalanan..keluar awal (tak awal mana pun..) jam 11 pagi, destinasi utama di Kampung Santubong. Singgah untuk mandi laut kat pantai Pandak, sebelum Kampung Santubong..di sini boleh lihat dengan jelas Gunung Santubong (lihat gambar) yang ada mitos atau cerita perihal Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang..ingat lagi lagu tu?? Selepas tu kami ke Damai Beach Resort Kuching..kat sini baru mandi..tadi acah jer. hehe...Pukul 3 berolak balik ke Bandaraya Kuching..

Hari 4: 1.6.09 (Isnin): Awal sikit hari ni lebih kurang jam 10 pagi kami bertolak ke Padawan untuk ke kampung Annah Rais yang merupakan perkampungan masyarakat Dayak dengan tarikan utamanya ialah rumah panjang. Antara masyarakat Dayak yang ada di sini adalah orang Iban dan Bidayuh..1 Jun setiap tahun adalah sambutan Hari Gawai Dayak dan merupakan hari cuti di negeri Sarawak..

Pelbagai acara sempena Andu Gawai di sana, ada tarian Gawai, permainan alat muzik tradisional, jamuan dan malam Gawai..aku setakat siang jer, petang dah cabut..letih berjalan..hehe. Lebih kurang 2 jam melawat sekitar rumah panjang (tak sampai hujung aku jalan, panjang sangat rumah nie..), kami mandi kat sungai berhampiran..air yang jernih dan sejukk sangat....lepas mandi kami bertolak ke Bandaraya Kuching semula..

Dalam perjalanan balik, kami singgah di kedai menjual pasu..borong lah pasu sekotak. Untuk simpanan sendiri lah...tak mahal habis setakat 100 jer kat situ..lebih kurang pukul 6.oo petang sampai di rumah...mandi lagi..melekit badan!

Hari 5: 2.6.09 (Selasa): Hari nie ada kenduri di rumah kawan kepada kakak ipar aku di sana, makan dulu...hehe. Apa yang menarik tentang kenduri di sini alah cara tuan rumah menghidangkan makanan di atas meja. Pinggan lauk dan gulai dihidangkan dengan cara mengelilingi nasi ditengahnya..2 hidangan disatukan jadi 1 hidangan..sepatutnya 2 hidangan untuk 8 orang tetapi bila disatukan yang akan makan cuma 4 orang saja..(faham ker? tengok ler gambar bawah tu..guna hp jer). Kalau kita kat sini layan diri laa, takde nak hidang2 dah..

Lepas makan nasi rumah kenduri kahwin, kami bertolak ke Boyan (berhadapan Water Front). Kali ni naik kereta dah, tak naik boat penambang lagi..lambat..hehe. Kat sini kami ke kedai kek Hajjah Salhah untuk 'makan' kek lapis free...hehe. Memang kek lapis di sini percuma untuk di makan...lepas makan kena beli laa...sebiji ada 10 ringgir, 20, 30 pun ada..bergantung kepada sedapnya la laa...tapi aku rasa semua sedap laa...

Selepas memborong kek lapis lebih kurang, dah petang dah hampir nak malam...kami ke gerai makan bawah jambatan merentasi Sungai Sarawak. Kat sini dulu ada jambatan gantung, tapi dah roboh dah..Makanan boleh tahan laa..boleh tahan tang harga dia tu..hehe mahal kalau nak dibandingkan dengan semenanjung..nasib baik sedap. Makan sea food kali nie...Lepas makan balik ke rumah, malam keluar sekejap ke Bandaraya Kuching ambil gambar sekeping 2....hehe

Hari 6: 3.6.09 (Rabu): Hari nie tak banyak aktiviti...kami ke pasaraya 'The Spring' di bandaraya Kuching...jalan2, tengok2, cuci mata lebih kurang...kami balik. Hmm..nak jalan punya la tak larat, besar sangat pasaraya nie...lebih kurang suria KLCC jugak la, tak pun Queensbay Mall kat Penang..alih2 dah penat balik rumah jer..

Hari 7: 4.6.09 (Isnin): Hari nie hari terakhir kami kat sini..malam ni flight pukul 8.15 ke Penang. Pagi2 lagi jam 9.00 pagi kami ke Pekan Satok sarapan di Bah'D Cafe..macam biasa laa roti canai dengan mi kolok..hehe. Hari terakhir ke kedai souvenier di Jalan India dan Pekan Cina, kemudian kami ke pasaraya Boulevard..lepas makan di restoran Pinang Jawa (kalau tak salah) dah jam 5.00 petang kami balik ke rumah..nak bersiap. 6.30 nak ke Kuching Airport.

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar, kami berjaya melepasi pemeriksaan dengan selamat walaupun agak tak puas hati kerana bagasi terlebih berat sikit, casnya boleh beli hand phone sebiji lagi..tak guna punya! Hehe sabar...akhirnya kami tiba di Penang jam 10.30 malam....Terima kasih Kuching, terima kasih tak terhingga buat keluarga Abang Sulaiman di sana..ada masa "kamik teringin nak pergi sinun lagi..kamik sik akan lupa sama kitak..jumpak lagi.."

Comments (5)

On June 10, 2009 at 11:57 AM , neldras said...

bagerorooooo... gebuh2...
makan angin sakan nampak.. abis berapa ribu oi? bawak balik kek lapis dak? takat pen ngan keychain.. kat cni pun berlambak.. mana gambar puteri gunung santubong dan sejinjang??

 
On June 10, 2009 at 12:35 PM , Unknown said...

heh...kek lapis ada, nanti aku bagi rasa saja...jgn sampai kenyang..sunnah nabi tu..makan jgn sampai kenyang..heheh

gambar puteri tu ko cari la dalam intenet melambak2...

 
On June 14, 2009 at 7:25 PM , Ramzi Abdul Rahim said...

nak satu kuih lapihhhhh.....

 
On June 15, 2009 at 4:14 PM , Anonymous said...

Wah rolls roiyce! agaknya proton tak eksport perdana ke sana kot..

Waa mcm best ja kt s'wak? brapa hrga tiket p balik utk sorang?

 
On June 15, 2009 at 4:56 PM , Unknown said...

rmz: kuih lapis mende, org pakat makan dah..hang asyik cuti lagi...trngok gambar kuih lapis boleh lah..hehe

fiq: best memang best, lepas ni nak pi sabah plak..lain tahun lak. hehe.. tiket sorang dlm 400 pergi balik..